Skip to main content

Vraag Joomla verplaatsen binnen het domein

  • System II
  • System II's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11 jaren 1 maand geleden #1056 door System II
Joomla verplaatsen binnen het domein werd gestart door System II
Stel, ik maak een test-site binnen de bestaande. Dat doe ik door een 2e SQL-Server in te schakelen en een directory (bijvoorbeeld test_site) aan te maken. Binnen "test_site" installeer ik een versie van Joomla en ga aan het bouwen. Nu is de site helemaal klaar en we zijn tevreden en wil ik alles onder de 'root' van ons domein zetten. Natuurlijk haal ik eerst de website uit de lucht (zo kort mogelijk) alle bestaande directory's e.d. weg die van de 'oude' website zijn, maar dan? Ik neem aan dat ik niet even alles zomaar kan verplaatsen naar de root en dat Joomla alles weer gaat vinden (herschrijven) en dat de site dus in één keer online is. Of gebeurd dat juist wel?
Graag jullie expertise hieromtrent.

Bedankt alvast
Ron

Groet
Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 1 maand geleden #1062 door jollywood
Beantwoord door jollywood in topic Re: Joomla verplaatsen binnen het domein
Misschien is het handig/verstandig om b.v. met akeeba een backup te maken (van beide sites!!!!) en vervolgens met kickstart de nieuwe site terug te plaatsen in de root. Zoals je ook zou doen als je je nieuwe site lokaal zou hebben aangemaakt.

Succes,
Jollywood

Aan het eind van de dag is er altijd nog een stuk onbekend internet over. En morgen is er weer een nieuwe dag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 1 maand geleden #1067 door @rno
Beantwoord door @rno in topic Re: Joomla verplaatsen binnen het domein
Akeeba biedt je inderdaad de mogelijkheid relatief eenvoudig naar een nieuwe lokatie te restoren (zelfs een andere hosting omgeving is mogelijk).
Wanneer je voor het bouwen enkel een andere directory bij de zelfde hosting gebruikt kan je overigens ook dezelfde database gebruiken (mits je de prefix anders kiest dan die voor de bestaande).
De prefix wordt als ik het goed gezien heb in Joomla 2.5.x automatisch al random gegenereerd, maar is indien nodig toch nog aan te passen.

Je kan de nieuwe site ook lokaal (met bijvoorbeeld XAMPP) bouwen en als die klaar is ineens via Akeeba terugzetten naar de definitieve plek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Er bestaan geen domme vragen
Meer
11 jaren 1 maand geleden #1075 door Otto
Beantwoord door Otto in topic Re: Joomla verplaatsen binnen het domein
Halo Ron,

De voorgestelde optie met Akeeba en Kickback vind ik persoonlijk altijd omslachtig. Ik gebruik deze optie eigenlijk alleen als het helemaal niet anders kan.

Waarom? Een goede hoster biedt je in het beheerpaneel een goede en snelle backup optie voor zowel je bestanden als database waar je geen enkel extra component in Joomla voor nodig hebt.

Het door je te volgen pad kan er als volgt uit zien:

1. Maak in je huidige root de map test_site aan.
2. Maak in PHPmyAdmin een tweede database aan.
3. Upload Joomla naar de directory test_site.
4. Installeer Joomla.
5. Beveilig de directory eventueel met een .htaccess
6. Maak je nieuwe site.
7. Backup je oude en je nieuwe site.
8. Maak een nieuwe map in de root van je site aan met de naam oude_site
9. Selecteer alle mappen en bestanden in de root van je website behalve de mappen  test_site, oude_site en cgi(bin) en verplaats/sleep deze naar de map oude_site.
10. Selecteer alle mappen en bestanden in de map test_site en verplaats/sleep ze naar de root van je website.
11. pas je temp en log pad in de configuration.php aan (test_site uit pad verwijderen)
12. test je nieuwe site
13. backup alles nog een keer.
14. verwijder alle oude bestanden.

Succes

Artenweb.nl creatieve unieke Joomla en VirtueMart websites!
Vragen allen via dit Forum!
KvK: 61932647 - Voor onderscheidende Joomla sites die werken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 1 maand geleden #1076 door Arjan
Beantwoord door Arjan in topic Re: Joomla verplaatsen binnen het domein

2. Maak in PHPmyAdmin een tweede database aan.

Sorry, maar als je maar gebruik kan maken van 1 database, of er niet uit komt hoe je een nieuwe maakt, dan kan je ook gewoon een andere prefix opgeven bij de installatie.

Lekker ontspannen mensen helpen met hun website problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 1 maand geleden #1146 door Jheroen
Beantwoord door Jheroen in topic Re: Joomla verplaatsen binnen het domein
Ha Ron,

de mogelijkheid is zeker aanwezig afhankelijk van de opties die je hostingprovider je bied. Wij gebruiken cpanel waarin het mogelijk is om via een filemanager een hele folder (bv van de oude website) te verwijderen en direct daarna de complete nieuwe site uit de subfolder naar de root te verplaatsen. als je 2 databases gebruikt (oud en nieuw) dan hoe je daar niks mee te doen. het verplaatsen duurt een paar seconden. het enige wat je even aan moet passen zijn de paden naar de installatie directory in de config.php van de nieuwe site die in de root gaat draaien daarna werkt alles weer

Met vriendelijke groet, Jheroen Briels
www.joomlapartner.nl , websites - maatwerk - migratie - design
www.joomlahostingsupport.nl , Joomla! hosting - chmodvrij - prima support - concurrerende tarieven
KvK: 32083434

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.504 seconden
Gemaakt door Kunena