Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
12 jan 2019
Diverse hosters zijn van PHP 5.x.x en PHP 7.x.x automatisch overgeschakeld naar PHP 7.3.x. Als je Joomla website en de gebruikte extensies (componenten, plugins en modules) niet up-to-date zijn kan hierdoor je website niet meer werken.
Lees meer...
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Splitmenu 2 actieve knoppen

Splitmenu 2 actieve knoppen 5 jaren 7 maanden geleden #1

• SMoll
  • SMoll's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan duidelijk maken hoe ik bij het selecteren van een knop in een submenu van een splitmenu de hoofdknop in het hoofdmenu actief kan houden. Joomla geeft daar geen active ID aan mee.

De link in een li van de ul van het hoofdmenu zou een active status mee moeten krijgen wanneer een van zijn submenu knoppen is geklikt.

Weet iemand een oplossing of een link naar een tutorial hiervoor, het zou toch een veel voorkomende vraag moeten zijn.

Bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Re: Splitmenu 2 actieve knoppen 5 jaren 7 maanden geleden #2

• Arjan
  • Arjan's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 5

Ik hoop dat iemand mij kan duidelijk maken hoe ik bij het selecteren van een knop in een submenu van een splitmenu de hoofdknop in het hoofdmenu actief kan houden. Joomla geeft daar geen active ID aan mee.

Oké, ik heb het nu tien keer gelezen maar begrijp nog steeds niet wat je nu wilt.
Is er een website waar we het voorbeeld kunnen zien?
Lekker ontspannen mensen helpen met hun website problemen.

Re: Splitmenu 2 actieve knoppen 5 jaren 7 maanden geleden #3

• SMoll
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Ha Arjan, iig bedankt voor het tien x lezen ;-)

Hier heb je de site waar ik aan bezig ben, http://www.bikem.nl/overons , over ons is het hoofdmenu en dan verschijnt er in het content gedeelte een subemenu, wanneer je klikt op een knop in het subemenu ben je de actieve status van het hoofdmenu boven aan de pagina kwijt, die wordt weer wit zoals op de site te zien is.

Ik heb van alles gelezen en deze structuur van een menu splitten in een submenu en een hoofdmenu heet dus een Joomla splitmenu. Er zijn ook CSS mogelijkheden om parent child structuren in een menu op te maken maar daar ben ik niet in thuis en die kreeg ik niet werkend. Het makkelijkste zou zijn wanneer Joomla ook een actieve status/ID meegeeft aan de link in het hoofdmenu de parent van het submenu, in dit voorbeeld op de site de knop "over ons" wanneer je op een link in het subemenu (Over Ons, FAQW of Voorwaarden) hebt geklikt.

Hoop dat dit het duidelijker maakt. 

Re: Splitmenu 2 actieve knoppen 5 jaren 7 maanden geleden #4

• Arjan
  • Arjan's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 5
Voor zover ik weet is er nog niet iets bedacht voor de parent van een element in het html maar dat zou dan nog niet werken want je wilt twee verschillende menu's op elkaar laten reageren.
En dat het tweede menu tevoorschijn komt als je op het menu item in het andere menu wil niet zeggen dat ze dan ook gelijk voor het css gekoppeld zijn.

Wat je kan doen is kijken of je een aanpassing kan maken in de menu module.
Deze vind je in modules > mod_menu > tmpl > default.php.

Als je dat doet moet je hem in je template map zetten in de map html.
dan krijg je dit smoll-c > html > mod_menu > default.php.

Beter kan je hem dan opslaan onder een andere naam dan default.php want anders maken alle menu's gebruik van dit bestand.
Bij modulebeheer het menu selecteren en bij Geavanceerde opties de Alternatieve weergave aanklikken en het juiste menu kiezen.

Re: Splitmenu 2 actieve knoppen 5 jaren 7 maanden geleden #5

• SMoll
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Ha Arjan,

Het is al 1 menu, een splitmenu is dat je de subitems splitst vanaf een bepaald level over meerdere modules, dit is een ingebakken optie van Joomla. Daarnaast maak ik gebruik van 2 Extendedmenu modules die het menu dus vanaf verschillende levels laten zien. Denk je dat het dan mogelijk is met CSS de 2 levels op te maken?

Ik ben ergens een tutorial tegengekomen waarin ook werd gezegd, dat je de menumodule moet aanpassen. Ik moet hem weer ff opzoeken, maar dat zou de omslachtige weg zijn. Als CSS geen oplossing biedt in deze situatie zal ik die stappen maar doorlopen en de werkwijze hier updaten in het Nederlands voor anderen. 

Nogmaals bedankt!!!

Re: Splitmenu 2 actieve knoppen 5 jaren 7 maanden geleden #6

• Arjan
  • Arjan's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 5

Het is al 1 menu, een splitmenu is dat je de subitems splitst vanaf een bepaald level over meerdere modules, dit is een ingebakken optie van Joomla.

Weer iets geleerd wat ik dus gelijk aan het uittesten ben geweest.

Die parent waar je het over had is dat niet de css class want ik zie hier, in de standaard Beez, wel dat beide linken anders vormgegeven zijn.

Maar ik ben bang dat jij al een aangepast menu in je template hebt staan want daar kom ik andere classes tegen dan de standaard Joomla. Zal je toch met het php bestand aan de gang moeten als dat zo is.

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden
Gemaakt door Kunena
logo mijnjoomlaforum colored puzzle2

MijnJoomlaForum.nl is niet verbonden aan en is geen onderdeel van Open Source Matters, Inc, of het Joomla! project!

Hosted by Otto
Webdesign by Renata
Sitemap

Donatie Knop