Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
12 jan 2019
Diverse hosters zijn van PHP 5.x.x en PHP 7.x.x automatisch overgeschakeld naar PHP 7.3.x. Als je Joomla website en de gebruikte extensies (componenten, plugins en modules) niet up-to-date zijn kan hierdoor je website niet meer werken.
Lees meer...
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Websit aanpassen na elke update

Websit aanpassen na elke update 6 jaren 1 week geleden #1

• HAP
  • HAP's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste forumleden,
Al een paar keer heb ik op dit forum antwoorden kunnen vinden op mijn Joomla-vragen, maar deze keer lukt het me niet. Misschien dat iemand mij helpen kan.
In Joomla 2.5 ben ik een website aan het bouwen ter vervanging van een Joomla 1.5 website. Daarbij ben ik uitgegaan van de Beez5 template en heb daarvoor in de map “templates/beez5/images” de afbeelding “fruits.jpg” vervangen door een andere afbeelding met dezelfde afmetingen. Ook heb ik in het bestand “templates/beez5/css/beez5.css” wat zaken aangepast om kleuren van bijv. tekst aan te passen. Dat ziet er allemaal goed uit totdat er een update komt. Dan wordt alles teruggezet naar het oorspronkelijke.
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan voorkomen dat dit bij elke Joomla-update teruggezet wordt?

Bij voorbaat dank,
HAP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Websit aanpassen na elke update 6 jaren 1 week geleden #2

• Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Er bestaan geen domme vragen
  • Ontvangen bedankjes 39
Hoi Hap,

Allereerst van harte welkom op MJF.

Het fenomeen waar je last van hebt komt doordat je een standaard template van Joomla aanpast. Met een update worden de vernieuwde bestanden dan over de door je aangepaste bestanden gezet. Daardoor gaat je aanpassing verloren.
Geef je template een eigen naam en dit zal niet meer gebeuren.

Je kunt dit ook oplossen door gebruik van een override te maken. 
Artenweb.nl creatieve unieke Joomla en VirtueMart websites!
Vragen allen via dit Forum!
KvK: 61932647 - Voor onderscheidende Joomla sites die werken!

Laast bewerkt: door Otto.

Re: Websit aanpassen na elke update 6 jaren 6 dagen geleden #3

• HAP
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Otto, voor je antwoord.
Ik ga nu maar eens opzoen naar hoe ik dit moet doen.
Als het me lukt zal ik het hier laten weten.

Groet
HAP

Re: Websit aanpassen na elke update 6 jaren 4 uren geleden #4

• HAP
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben inmiddels wat verder, maar nog niet waar ik wezen wil.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
Via FTP heb ik de hele map “templates/beez5” naar mijn PC gekopieerd. Deze “beez5” map op mijn PC heb ik daarna hernoemd naar “eigenwijs”.
In deze hernoemde map staan enkele taalbestanden, welke ik ook hernoemd heb
van “eigenwijs/language/en-GB/ en-GB.tpl_beez5.ini” naar “eigenwijs/language/en-GB/ en-GB.tpl_eigenwijs.ini” en
van “eigenwijs/language/en-GB/en-GB.tpl_beez5.sys.ini” naar” eigenwijs/language/en-GB/en-GB.tpl_eigenwijs.sys.ini”

Verder staat er in deze map een bestand met de naam “templateDetails.xml”. Dit bestand heb ik geopend met Notepad en heb daarin, middels zoeken en vervangen, overal “beez5” vervangen door “eigenwijs” en het bestand weer opgeslagen onder dezelfde naam “templateDetails.xml”.

De hele map “eigenwijs”, met de hernoemde en gewijzigde bestanden erin, heb ik gezipt. Via het back-end van de site > Extensies > Extensiebeheer > Upload pakketbestand Bladeren, heb ik het nieuwe gezipte bestand “eigenwijs” geselecteerd en op “Uploaden & installeren” geklikt.

Daarna heb ik via FTP uit de map “language “ in de root-map van de site de volgende taalbestanden naar mijn PC gekopieerd:
“language/en-GB/ en-GB.tpl_beez5.ini”
“language/en-GB/ en-GB.tpl_beez5.sys.ini”
“language/nl-NL/ nl-NL.tpl_beez5.ini”
“language/nl-NL/ nl-NL.tpl_beez5.sys.ini”.
Van al deze bestandsnamen heb ik het deel “beez5” hernoemd naar “eigenwijs” en daarna weer geüpload naar de oorspronkelijke plaats op de site. Deze 4 bestanden zijn dus toegevoegd aan de site.
Via het back-end van de site > Extensies > Extensiebeheer > Stijlen zie ik dat daar de stijl “eigenwijs - standaard” is bijgekomen. Deze heb ik via de knop bovenin als standaard ingesteld.

Wat heb ik inmiddels bereikt:
Als ik daarna aan het front-end van de site op verversen klik zie ik dat “eigenwijs” getoond wordt, de vertalingen allemaal kloppen, maar het menu staat nu rechts in plaats van links!

Ik heb geen idee hoe ik dit gecorrigeerd krijg. Moet ik hiervoor nog een bestand aanpassen of kan ik dat nog ergens instellen via het back-end?
Wie kan me helpen?

Groet
HAP

Re: Websit aanpassen na elke update 5 jaren 11 maanden geleden #5

• Leen
  • Leen's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Geen zorgen voor de dag van morgen
  • Ontvangen bedankjes 105
Hoi HAP.
Mogelijk dat je in
Modulebeheer: Modules de positie van je hootdmenu of menus moet aan passen ik dacht dat het positie 7  of positie 4 kan zijn.

PS.
Waarom kies je niet in
Templatebeheer: Stijlen >beez5-default  en met de knop boven in dupliceren.
Dan staan er 2 beez5-default(2) als goed is.
dan kies je kopie en klik op knop bewerken en geef de kopie je eigen naam die je wilt en stel daar de template als standaard in en op jou u voorkeur .
Volgens mij gaat dat sneller makkelijker en als goed is wordt die template bij update's dus niet aangepast.
(Zo zou ik het zelf proberen als ik dat probleem zou hebben)
misschien heb je hier iets aan.

M.v.g Leen

Laast bewerkt: door Leen.

Re: Websit aanpassen na elke update 5 jaren 11 maanden geleden #6

• HAP
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi Leen,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik begin maar met het tweede deel van je reactie. N.a.v. de reactie van Otto ben ik gaan googlen naar “joomla template een andere naam geven” en naar “rename joomla template”. Daar vond ik een paar oplossingen zoals ik eerder beschreven heb. Jouw oplossing werkt veel sneller en gemakkelijker. Als ik dat eerder had geweten, had me dit een paar avonden puzzelen gescheeld en nu staat het menu ook gewoon nog links.

Toch nog even het eerste deel van je reactie. Welke van de stijlen (ingebouwd in Joomla of zelf toegevoegd) ik ook kies, het hoofdmenu staat altijd op positie 7 bij > Modulebeheer > Modules > Positie van je Hoofdmenu. Het lijkt er dus op dat positie 7 in de bij Joomla horende stijlen links staat, maar bij de door mij hernoemde stijl rechts is terechtgekomen. Nu heb ik ooit ergens gezien dat je die posities kunt laten zien, maar het lukt me niet om dit voor elkaar te krijgen. Zou je me hier ook mee kunnen helpen?

Alvast bedankt,
HAP

• Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.832 seconden
Gemaakt door Kunena
logo mijnjoomlaforum colored puzzle2

MijnJoomlaForum.nl is niet verbonden aan en is geen onderdeel van Open Source Matters, Inc, of het Joomla! project!

Hosted by Otto
Webdesign by Renata
Sitemap

Donatie Knop