Skip to main content

Vraag Heel pakket met algemene vragen ;)

Meer
9 jaren 11 maanden geleden #8360 door Arjan
Beantwoord door Arjan in topic Re: Heel pakket met algemene vragen ;)

Probleem bij mij is alleen: waar ga ik beginnen.
Heb al een aantal goede video tutorials, e-books en websites gevonden en opgeslagen om me in te verdiepen, maar als ik niet oppas heb ik straks zoveel informatie dat ik door het bos de bomen niet meer zie

Niet grappig bedoeld maar begin bij het begin. Maak eerst een plan voor de categorieën en maak daarna de artikelen die je in de juiste categorieën plaatst. Dit is alleen maar aan de achterkant te zien maar zorgt er voor dat je alles overzichtelijk houdt.
Maak contactpersonen aan en al datgene wat je leuk lijkt of nodig hebt.

Voor mijn gevoel moest ik bij een goede template beginnen. Als ik de template naar wens had, wilde ik hem gaan inrichten, en zo steeds een stukje verder bouwen.

De template is eigenlijk pas het laatste stukje van de website. Dat is alleen maar de schil die om jouw vrucht zit  (jeempie, wat poëtisch). Veel belangrijker is de structuur van de website voor de bezoeker en die bepaal jij met de menu's.

Ik zit ook met de opbouw van de oude site. Wat zal ik van de oude site overnemen en wat ga ik anders doen op basis van modules of plugins die heden ten dage beschikbaar zijn.
In ieder geval wil ik aan de gang met sub-menu's, had ik me al bedacht. De rest zie ik later wel.

Neem alleen de teksten over.

Met Artisteer kan ik hele mooie templates maken. Helaas lukt het me niet zo om de gebouwde template zonder problemen te integreren in Joomla 3.2.3
Ga als eerste even een kopie online plaatsen van mijn vorderingen zodat ik jullie mee kan laten kijken. De lokale kopie is prachtig om te sleutelen, maar jullie zien er dan zo weinig van

Iets waarbij we mee kunnen kijken is altijd goed maar probeer iets te maken zonder Aristeer. Scheelt weer een hele hoop vragen  ;)

ik ben nu al van jullie gaan houden  :P

Niet te klef worden, hé  :D

Lekker ontspannen mensen helpen met hun website problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • p.lankhaar
  • p.lankhaar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #8362 door p.lankhaar
Beantwoord door p.lankhaar in topic Re: Heel pakket met algemene vragen ;)


Niet te klef worden, hé  :D


Geen zorg, dat gaat mijn vrouw niet goed vinden!!  ;)

Ik heb mijn tijd nuttig besteed door nog eens heel wat video materiaal door te nemen en er is mij al veel duidelijk geworden.

Ik heb nog één algemene Joomla vraag: waarom maakt Joomla een verschil in categorieën en menu's? Een categorie moet toch zichtbaar gemaakt worden door een menu functie. Waarom dan toch die twee apart?

Dan heb ik nog twee vragen over de inrichting:
In de bijlage heb ik een screenshot bijgevoegd van de oude site. De links die aan de linker kant staan, kan ik overnemen als categorie, is mijn gedachte. Please correct me if I'm wrong!
Het meeste van de collectie staat onder taperecorders/tapedecks. Daar staan zo'n 300 apparaten, op twee manieren verdeeld. Mensen komen bij het apparaat door te zoeken in de jaarbalk of in de drop-down list. Het gaat om zo'n 160 verschillende merken.

Hoe kan ik dit het beste gaan opdelen in categorieën? Een mogelijkheid die ikzelf bedacht heb, is om bijvoorbeeld via sub-categorieën te gaan werken.

Een uitgewerkt voorbeeld.
Van het merk Akai hebben we zo'n 12 apparaten in collectie, die dus in de tijdbalk staan en onder de merkenlijst op alfabetische volgorde.

Een indeling zou dan dus zijn.

Hoofdcategorie, taperecorders/tapedecks.
Hieronder twee sub-categorieën: Jaartallen en Merken
Onder jaartallen de categorieën voor 1900 / 1900 - 1910 / 1910 - 1920 / enz. enz.
Onder 1910 - 1920 de sub - categorieën a / b / c / d / e enz. tot z.
Onder de letter a komt dan Akai / Ampex / Amroh / Ampro / Apolec
Onder Akai komen dan de types M7 / M8 / M9 / M10.
Al deze types worden dan ingericht met een artikel.

Datzelfde kan ik dan doen onder de merken. Ik zit er zelfs nog aan te denken om één van de twee af te schaffen, of de merken lijst, of de jaartallen lijst, omdat het anders wel heel erg druk wordt allemaal.

Maar is dit een goede werkwijze? Of hebben jullie een beter plan. Als je het verhaal tenminste nog volgt  :D

Dan heb ik nog één laatste vraag: Ik ben erachter gekomen dat het met Joomla zeer eenvoudig is om de website meertalig te maken. Omdat wij veel internationale bezoekers hebben, wil ik de site meertalig maken. Sowieso Nederlands en Engels, misschien later ook Duits.
Bij het indelen van de categorieën moet ik dan weten: moet ik de categorieën allemaal twee keer invoeren, in het Nederlands én in het Engels. Of kan dat in één keer? En welke taal moet ik dan het beste hanteren? Ook zit ik met de meta tags die ik in ga voeren bij de categorieën. Moet ik daar Nederlands of Engels voor aanhouden?

Eén gek kan vaak meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden! Maar als ik hier antwoord op heb, ben ik voorlopig stil! Dan ben ik een tijdje bezig met categorieën en artikelen maken, want daar gaat behoorlijk wat werk inzitten.  :o

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 11 maanden geleden #8363 door Arjan
Beantwoord door Arjan in topic Re: Heel pakket met algemene vragen ;)

Ik heb nog één algemene Joomla vraag: waarom maakt Joomla een verschil in categorieën en menu's? Een categorie moet toch zichtbaar gemaakt worden door een menu functie. Waarom dan toch die twee apart?

Denk even aan een winkel waar je in het magazijn graag je artikelen wilt kunnen vinden en aan de winkel zelf waar de klant de artikelen makkelijk moet kunnen vinden. Categorie(en) is het magazijn en het menu is voor de klanten.

De links die aan de linker kant staan, kan ik overnemen als categorie, is mijn gedachte. Please correct me if I'm wrong!

Natuurlijk kan dat maar om voor elk artikel een categorie te maken vind ik overdreven. Om het overzichtelijk te houden is minder beter.

Hoofdcategorie, taperecorders/tapedecks.
Hieronder twee sub-categorieën: Jaartallen en Merken
Onder jaartallen de categorieën voor 1900 / 1900 - 1910 / 1910 - 1920 / enz. enz.
Onder 1910 - 1920 de sub - categorieën a / b / c / d / e enz. tot z.
Onder de letter a komt dan Akai / Ampex / Amroh / Ampro / Apolec
Onder Akai komen dan de types M7 / M8 / M9 / M10.
Al deze types worden dan ingericht met een artikel.

Waarom niet van ieder merk één categorie maken? Plaats daar de artikelen in die met de juiste tags en metadata makkelijk kan opzoeken, via de ingebouwde zoekfunctie. Als je alleen achter een link Bandrecorders wilt laten zien maak dan een categorie Bandrecorders. Laat het menu item deze categorie tonen waarbij je kan kiezen voor heel veel artikelen, of dat het meerdere pagina's worden met 5 artikelen bijvoorbeeld.
Nogmaals, zorg ervoor dat je achterkant niet te ingewikkeld maakt voor jezelf. Opnieuw beginnen kan heel irritant worden.

Dan heb ik nog één laatste vraag: Ik ben erachter gekomen dat het met Joomla zeer eenvoudig is om de website meertalig te maken. Omdat wij veel internationale bezoekers hebben, wil ik de site meertalig maken. Sowieso Nederlands en Engels, misschien later ook Duits.
Bij het indelen van de categorieën moet ik dan weten: moet ik de categorieën allemaal twee keer invoeren, in het Nederlands én in het Engels. Of kan dat in één keer? En welke taal moet ik dan het beste hanteren? Ook zit ik met de meta tags die ik in ga voeren bij de categorieën. Moet ik daar Nederlands of Engels voor aanhouden?

Als jij de website voor mij als Nederlander toont ga ik er van uit dat alle teksten ook in het Nederlands zijn wat dus ook voor de Duitser en zijn Duits geldt. Voor alle anderen heb je dan het Engels en ja, voor iedere artikel wat je dan wilt laten zien zal je drie verschillende artikelen moeten hebben. Dus ook de categorieën en menu's worden net zo vaak gemaakt als je talen wilt toevoegen met alle metadata erbij.

Maar als ik hier antwoord op heb, ben ik voorlopig stil! Dan ben ik een tijdje bezig met categorieën en artikelen maken, want daar gaat behoorlijk wat werk inzitten.

Dat gaat ook het meeste werk worden wat je ook eerst kan doen op papier. Bedenk wat je wilt tonen aan de voorkant, schrijf het op en maak dan categorieën die je met lijnen verbindt met menu wat je op het papier hebt staan. Succes gewenst.


Lekker ontspannen mensen helpen met hun website problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • p.lankhaar
  • p.lankhaar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #8364 door p.lankhaar
Beantwoord door p.lankhaar in topic Re: Heel pakket met algemene vragen ;)
Opnieuw heel wat wijzer geworden, Arjan! Bedankt! 

Na zulke duidelijke antwoorden ben ik gewoon bang geworden voor het stellen van nieuwe vragen.

Toch nog één klein dingetje:

Op dit moment werkt de site zo:

Hier in de tijdbalk klikken we op de link 1951-1960:


We krijgen dan een lijst met merken uit die periode:


We volgen de link naar het merk Akai.


En we kiezen het model Akai Terecorder 69 De Luxe uit 1957.


Een artikel is een stuk tekst met een plaatje, bij mijn weten.
De recorders worden sowieso artikels, zonder twijfel.
Je idee om veel artikelen te maken, spreekt mij wel aan. Ik kan zo de zoekfunctie in de site ook goed inzetten. Maar als ik van alle merken artikels ga maken, en geen categorieën, ben ik dan weer verplicht om te gaan werken met tabellen zoals in bovenstaande afbeeldingen en die aan elkaar doorlinken? Of kan dat ook anders.
Kan ik artikelen ook aan het menu koppelen of wat is daarin de beste methode? Welke mogelijkheden biedt Joomla mij daarin?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
9 jaren 11 maanden geleden #8366 door Ron
Beantwoord door Ron in topic Re: Heel pakket met algemene vragen ;)
Hallo Panklaar,

mooi dat je zoveel vragen hebt en dat je de hulp in roept van de leden hier.

Wat je het beste even kunt doen is de vragen apart gaan stellen.
Omdat je zeer veel (algemene) vragen hebt en het wordt zo heel onoverzichtelijk.

Verder veel plezier hier op het forum en succes met je site.

Vriendelijke Groeten,

Ron  ;D

Bent u opzoek naar een een Hotel in Sauerland voor uw motor, Fiets en wandelvakantie dan zit u bij Hotel Landgasthof Grevenstein op het juiste adres!
Handelsregister-Nr: HRA6354 Amtsgericht: Arnsberg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • p.lankhaar
  • p.lankhaar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
9 jaren 11 maanden geleden #8367 door p.lankhaar
Beantwoord door p.lankhaar in topic Re: Heel pakket met algemene vragen ;)

Hallo Panklaar,


Bedankt voor het warme welkom!
Dat is wel een hele nieuwe dimensie voor mijn naam  :(  ;D

Maar je hebt gelijk! Ik ken ook heel goed de dilemma's van de meeste fora waar, als er niet wordt opgelet, nuttige bijdragen ondersneeuwen door off-topic gezwam of doordat alles op één hoop gegooid wordt.
Ik hoop op jouw permissie dat ik voor mijn laatste vraag nog even het antwoord hier mag krijgen.
Anders moet ik het ganse verhaal opnieuw uit gaan leggen.
Het volgende topic zal ik in het vervolg keurig netjes in de juiste rubriek starten, uiteraard per vraag een topic!  :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden
Gemaakt door Kunena