Skip to main content

Vraag Joomla systeem met alle toeters en bellen?

  • Paul48
  • Paul48's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11 jaren 1 maand geleden - 11 jaren 1 maand geleden #789 door Paul48
Hallo Joomla fans,

Al enige jaren gebruik ik het Joomla systeem en met veel plezier.
Wat mij op valt in alle forums,documentaties en boeken is dat er altijd zoveel instellingen bij komen als je een Joomla website veilig wilt maken.
Backup software installeren en instellingen doen om hacken te voorkomen en extensies installeren om veiligheids instellingen te doen enz.
Waarom bestaat er geen Joomla systeem standaard met een backupprogramma en ingebouwde veiligheids tools.
De beginner die met Joomla begint stuit vaak op zoveel problemen.
Vaak wordt gezegd dat het eenvoudig is, maar mijn ervaring is anders.

Hoe denken jullie hier over?

Groetjes van Paul
Laatst bewerkt 11 jaren 1 maand geleden doorPaul48.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Er bestaan geen domme vragen
Meer
11 jaren 1 maand geleden #794 door Otto
Beantwoord door Otto in topic Re: Joomla systeem met alle toeters en bellen?
Hoi Paul,

Het is een volledig terechte opmerking dat een goede backup functie zeer noodzakelijk is. Of je die wel of niet in Joomla moet integreren is zeker een discussiepunt.

Nagenoeg iedere webserver is anders ingericht qua rechten en daardoor is een backup maken soms een uitdaging, zeker voor beginners.

Persoonlijk vind ik dat een backup functionaliteit op een ander niveau thuis hoort dan binnen het CMS. Om de functionaliteit te kunnen gebruiken heb je schrijf rechten nodig. Dat houdt gelijk in dat iemand die toegang krijgt tot je site, eenvoudig toegang tot alle gegevens kan krijgen. Sat is niet wenselijk.

Een backup hoort op server niveau thuis, en een goede hoster biedt je deze dan ook gratis in het beheerpaneel aan. De frequentie kun je automatisch instellen door er een cronjob voor aan te maken.

 

Artenweb.nl creatieve unieke Joomla en VirtueMart websites!
Vragen allen via dit Forum!
KvK: 61932647 - Voor onderscheidende Joomla sites die werken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Renata
  • Renata's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Voor al uw webdesign, professioneel en betaalbaar
Meer
11 jaren 1 maand geleden #795 door Renata
Beantwoord door Renata in topic Re: Joomla systeem met alle toeters en bellen?
Hoi Paul

Soms is de grens moeilijk vast te stellen in wat nu de verantwoordelijkheid is van de website beheerder, Joomla en vergeet ook niet de server waar de website gehost is.

Ik ben het met je eens hoor dat sommige zaken best wel standaard aangeboden kunnen worden in een Joomla versie, maar ja..waar ligt de grens? Er zijn zoveel website beheerders, met zoveel wensen en op zoveel verschillende servers, dat het moeilijk zo niet onmogelijk is hier 1 lijn in te trekken. Verder als website beheerder moet je natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid nemen.

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening en ik ben reuze benieuwd naar de meningen van andere joomla gebruikers. Leuke stelling!

Groetjes
Renata

ResponsiveWebsiteMaken.nl , onderdeel van 1place4ads voor het maken van professionele onderscheidende websites, hosting van uw website, domeinnamen en website onderhoud. Alles onder 1 dak!
KvK nr.: 51546418

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jaren 1 maand geleden #818 door Jheroen
Beantwoord door Jheroen in topic Re: Joomla systeem met alle toeters en bellen?
Ik sluit me aan bij het verhaal over Joomla en de interne backup functie en veiligheidstools...

Het is daarom van belang dat je voordat je de keuze voor een bepaald websysteem gaat maken je jezelf afvraagt wat je nodig denkt te hebben binnen de website. Hoe minder je nodig hebt hoe eenvoudiger het websysteem van je keuze kan worden. En vaak hoe eenvoudiger hoe minder risico op problemen maar ook minder mogelijkheden.

Joomla is een systeem met vele mogelijkheden waardoor het beheren ervan tijdig en regelmatig moet plaatsvinden al dan niet door de gebruiker zelf of door een Joomla professional.

De server waar een en ander op draait is zeker een belangrijk punt, hoe beter het serverbeheer hoe minder kans op ellende via die kant. Wij maken elke nacht, elke week en elke maand automatische backups op een schijf die niet via internet benaderbaar is kost niks en is wel zo safe en bovendien hoef je je joomla site er niet mee te 'belasten'  :offtopic_happy:

Met vriendelijke groet, Jheroen Briels
www.joomlapartner.nl , websites - maatwerk - migratie - design
www.joomlahostingsupport.nl , Joomla! hosting - chmodvrij - prima support - concurrerende tarieven
KvK: 32083434

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jaren 11 maanden geleden #3540 door WillemD
Beantwoord door WillemD in topic Re: Joomla systeem met alle toeters en bellen?
Een backup van een server terugzetten is voor mij een tweede optie. Liever maak ik gebruik van de Akeeba module. Als er belangrijke wijzigingen in de software plaats vinden maak ik een backup met Akeeba en haal het bestand over naar mijn PC. Voordeel is dat ik de zo opgeslagen website op elke willekeurige server kan plaatsen en binnen 15 minuten operationeel heb. Zelfs voor test doeleinden op een usb server op de eigen PC.

Het is natuurlijk wat anders als je een grote webwinkel moet beheren, dan is een dagelijkse backup op de eigen server onontbeerlijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jaren 11 maanden geleden #3556 door Arjan
Beantwoord door Arjan in topic Re: Joomla systeem met alle toeters en bellen?

Hallo Joomla fans,

Al enige jaren gebruik ik het Joomla systeem en met veel plezier.

Mooi, want dat doe ik ook.

Wat mij op valt in alle forums,documentaties en boeken is dat er altijd zoveel instellingen bij komen als je een Joomla website veilig wilt maken.
Backup software installeren en instellingen doen om hacken te voorkomen en extensies installeren om veiligheids instellingen te doen enz.

En daar ben ik het nu even niet mee eens.
Natuurlijk kan je je website beveiligen maar waarom zou je het doen.
Heb je een website met gevoelige informatie over anderen of zo.
Of word je bang gemaakt wat er allemaal wel niet kan gebeuren als je gehackt word.
Op de websites die ik beheer mogen ze wat mij betreft inbreken want er staat niets op wat je aan de voorkant niet ziet.
Als jij niet allerlei componenten, modules of plugins installeert blijft je website zo wie zo veiliger en als je dan ook nog eens een inlognaam en wachtwoord gebruikt die allebij niet zo makkelijk te raden zijn als admin admin, en ja ik kom ze zo tegen, dan duurt het langer voor ze je gehackt hebben. En bij mijn sites proberen ze het vaak en langdurig genoeg.
Natuurlijk is een backup altijd handig alhoewel ik dat ook nog wel eens vergeet en hoe je dat doet is jouw keuze.

Waarom bestaat er geen Joomla systeem standaard met een backupprogramma en ingebouwde veiligheids tools.
De beginner die met Joomla begint stuit vaak op zoveel problemen.
Vaak wordt gezegd dat het eenvoudig is, maar mijn ervaring is anders.

Fietsen was volgens mijn vader ook een makkie maar ik ging wel onderuit de eerste keer.
Alles moet je leren dus ook het gebruik van Joomla of een andere cms.

Hoe denken jullie hier over?

Zie bovenstaande.

Groetjes van Paul

En van deze kant weer terug.

Lekker ontspannen mensen helpen met hun website problemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.439 seconden
Gemaakt door Kunena